23 rujna 2025

ahahahahahaha, pazi sad!

Super pitanje — baš zanimljiv misaoni eksperiment, jer kombinuje tehniku, sociologiju i filozofiju! 🙂

Ako zamislimo marksističko-komunističko društvo u potpunosti ostvareno, gde nema konkurencije, profita ni statusnih simbola, već samo racionalna raspodela resursa i “dovoljno za svakoga”, onda bi izbor automobila bio diktiran isključivo funkcionalnošću, efikasnošću i trajnošću.


1. Jedinstveni automobil za sve

U takvom sistemu verovatno bi postojao jedan univerzalni model — robustan, jednostavan za proizvodnju i održavanje, štedljiv, dugotrajan.
Nešto tipa Toyota Corolla / VW Golf / Dacia Logan – auto koji nije luksuzan, ali je dovoljno praktičan, dostupan i pouzdan za najveći deo potreba.
Znači: kompaktna karoserija (C segment), dovoljno mesta za 4–5 ljudi i gepek za osnovne potrebe. Ništa fensi, samo “da radi”.


2. Varijanta prema životnim okolnostima

Možda bi država/društvo dopustila diferencijaciju po potrebi, kao što u komunizmu imaš specijalizovane uloge:

  • Pojedinac (bez porodice)
    Mali gradski auto (B segment) — nešto poput Toyota Yaris ili Dacia Sandero. Štedljiv, lak za parkiranje, minimalan, ali dovoljan.

  • Par bez dece
    Kompaktni hečbek / karavan (C segment) — VW Golf Variant ili Toyota Corolla Touring Sports. Malo više prostora za putovanja, bicikle, sportsku opremu.

  • Porodica sa više dece
    Više prostora je funkcionalna potreba, ne luksuz. To bi verovatno bio jednostavan monovolumen ili mali kombi — tipa VW TouranToyota ProAce Verso, ili čak nešto poput Dacia Jogger (jeftin, prostoran, racionalan).


3. Zašto baš ti modeli?

  • Lako se proizvode u velikim serijama.

  • Nisu previše komplikovani (manje elektronike = duži vek).

  • Pokrivaju najveći broj potreba (od svakodnevne vožnje do putovanja).

  • Imaju univerzalan dizajn, bez statusne simbolike.

Nema komentara:

Objavi komentar